Overeenkomstig artikel 113 van de wet op de elektronische communicatie van 13 juni 2005, zijn de operatoren gehouden actuele informatie over de kwaliteit van de diensten op hun website te publiceren.
Meetresultaten
Blokkerings- en verbrekingskans voor telefonische oproepen op het mobiele netwerk | Semester 1, 2019 | Semester 2, 2018 |
---|---|---|
Blokkeringskans van de mobiele oproepen op het piekuur | Zeer goed (< 1 %) | Zeer goed (< 1 %) |
Verbrekingskans van de mobiele oproepen per dag | Zeer goed (< 1 %) | Zeer goed (< 1 %) |
Semester 1, 2019 | Semester 2, 2018 | |
---|---|---|
Naleving van de aangekondigde datum voor de levering van de vaste dienst (Vast Internet & TV) | 95.09% | 97.20% |
Klachten (binnen de 14 dagen) over de initiële werking van een vaste installatie (Vast Internet & TV) | 3.81% | 2.47% |
Defecten en storingen (vast Internet & TV) | 3.66% | 2.95% |
Termijn voor de herstelling van een defect of een storing van een vaste dienst In 80% van de gevallen In 95% van de gevallen |
30.6 uur 152.8 uur |
50.9 uur 151.7 uur |
Wachttijd bij de klantendienst | Semester 1, 2019 | Semester 2, 2018 |
---|---|---|
Gemiddelde antwoordtijd | 12.77 seconden | 32.27 seconden |
Oproepen die binnen 2 minuten worden beantwoord | 88.57 % | 85.04 % |
Probleem opgelost bij het eerste contact met de klantendienst | Semester 1, 2019 | Semester 2, 2018 |
---|---|---|
Klanten die niet binnen de 14 dagen na het eerste contact terugbellen | 95.16 % | 95 % |
Facturatie | Semester 1, 2019 | Semester 2, 2018 |
---|---|---|
Klachten over facturatie | 0.06 % | 0.06 % |
Dekking van het Orange mobiele netwerk
De indicatoren hebben betrekking op de dekking van het 2G-, 3G- en 4G-netwerk, op het niveau van de bevolking en op het niveau van het grondgebied. De gegevens worden door het BIPT gevalideerd op basis van meetcampagnes op het terrein.
Netwerk | % Dekking bevolking (Semester 2, 2018) | % Dekking grondgebied (Semester 2, 2018) |
---|---|---|
4G | 99.9% | 97.65% |
3G | 99.76% | 96.31% |
Verklaring betreffende het mobiele verkeersbeheer
Orange biedt mobiele diensten aan en verzekert een optimale kwaliteit. Orange stelt procedures op om het verkeer te meten en vorm te geven om te voorkomen dat een netwerkaansluiting verzadigd of overbelast wordt. In toepassing van artikel 113§5 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie publiceert Orange informatie over de wijze waarop deze procedures gevolgen kunnen hebben voor de kwaliteit van de dienstverlening. Orange neemt de volgende maatregelen:
Om de beste klantervaring en een optimale kwaliteit van zowel de spraak- als de data-oproepen te garanderen, voerde Orange een aantal procedures en dashboards in teneinde de kwaliteit en de capaciteit van zijn netwerk op te volgen. De technische experts monitoren het netwerk 24 uren op 24, 7 dagen op 7. Proactieve procedures werden ingesteld om op de kleinste incidenten te kunnen anticiperen of deze te vermijden en om congesties op het netwerk te voorkomen.
Alle technische apparaten die in het netwerk zijn uitgebouwd sturen prestatiemetingen door. Zo worden er drempels gedefinieerd die proactieve acties op gang brengen om de capaciteit van het netwerk te verbeteren en te verhogen. Orange streeft ernaar om snel op te treden om vermindering van de kwaliteit tegen te gaan.
Wat betreft de capaciteit voor spraak en data:
- Elke maand worden dimensioneringsberekeningen uitgevoerd op basis van het verkeer dat over het netwerk loopt en van de verwachte stijging van dat verkeer. Het Orange RCE-platform (Radio Capacity Extension) onderzoekt de verkeersgegevens en de trends, analyseert de congesties en beslist welke acties er moeten ondernomen worden. Zo kan bijvoorbeeld de radiocapaciteit worden opgetrokken door radioapparatuur toe te voegen of kan de bandbreedte van onze transmissielijnen verhoogd worden.
- De capaciteit wordt dagelijks gemonitord. Bij het overschrijden van een drempel wordt actie genomen om de capaciteit van een cel, van een aantal cellen of van een netwerkknooppunt te verhogen.
Indien er zich ondanks dit anticiperende werk toch een incident op het netwerk zou voordoen, dan staan er 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 teams klaar om de dienst te herstellen en de capaciteit van het netwerk te verhogen.
Het hoofdobjectief van onze operationele experten bestaat eruit om elk incident zo snel mogelijk op te lossen om de impact op de diensten die we aan onze klanten aanbieden (zoals spraak, verbinding met het internet of met mailboxen) tot een minimum te beperken.
Voorbeelden van tijdelijke maatregelen die we kunnen nemen: omdat mobiel internet (skypen, beluisteren van muziek via streaming, video’s en films bekijken …) veel capaciteit vergt, kan Orange in de eerste plaats de toegang tot het mobiel internet blokkeren of beperken, teneinde genoeg capaciteit te behouden om de nooddiensten te bellen en sms’en te versturen.
Daarna wordt elk incident grondig en gedetailleerd geanalyseerd: we gaan op zoek naar de bron van het incident zodat we de gepaste maatregelen kunnen nemen om dergelijke incidenten in de toekomst te vermijden.
Tijdens grote evenementen, zoals zomerfestivals (Werchter, Tomorrowland, Dour, Couleur Café …) en sportevenementen (voetbalwedstrijden, de Memorial Ivo Van Damme, veldrijden …), versterkt Orange zijn netwerk door tijdelijke sites uit te bouwen en de capaciteit van de bestaande sites op te trekken. Hiermee levert Orange een positieve klantervaring.
De prestatiemetingen en de kwaliteit van het Orange netwerk worden om de zes maanden door een onafhankelijke organisatie (Commsquare) uitgevoerd. Deze benchmarks leveren ons een objectief beeld van de ervaring van de klanten over onze prestaties en over het netwerk en geven ons de informatie om gerichte verbeteringen door te voeren.
De snelheid van de internettoegangsdiensten
Mobiel Orange Netwerk
De mobiele snelheden op het Orange netwerk zijn:
|
Maximale geraamde snelheid |
Geadverteerde snelheid |
||
Download |
Upload |
Download |
Upload |
|
2G |
254 Kbps |
NA |
256 Kbps |
20 Kbps |
512 Kbps |
512 Kbps |
512 Kbps |
512 Kbps |
512 Kbps |
2G/3G |
34 Mbps |
4.3 Mbps |
42 Mbps |
5.76 Mbps |
2G/3G/4G/4G+ |
212 Mbps |
50 Mbps |
225 Mbps |
50 Mbps |
Verklaring van de definities
Maximale geraamde snelheid: Dit is de waarde van de snelheid die de Orange klanten mogen verwachten op verschillende plaatsen van het gedekte grondgebied in realistische gebruiksomstandigheden. Deze waarden werden bepaald op basis van objectieve meetcampagnes en zijn het gemiddelde van de uitgevoerde metingen over het grondgebied. In bepaalde gevallen kan het gebeuren dat de klant deze maximumwaarden niet haalt door eventuele beperkingen van de mobiele apparatuur en/of eventuele limieten van het onderschreven abonnement. Andere factoren die invloed hebben op de maximale geraamde snelheden zijn het aantal medegebruikers die op hetzelfde ogenblik met dezelfde zendmast zijn verbonden en het type van dienst die de klant gebruikt (Apps, website, e-maildiensten). De afstand tussen het eindgebruikerstoestel en de zendmast, de geografische en klimatologische omstandigheden, het indoor gebruik (met inbegrip van de kenmerken van het gebouw) en het outdoor gebruik van de mobiele dienst beïnvloeden eveneens de snelheid die bereikt wordt op een gegeven plaats op een gegeven moment.
Geadverteerde snelheid: Dit is de waarde van de snelheid die de netwerkoperator vermeldt in commerciële communicaties.
Het downloadvolume van het abonnement wordt steeds in het contract aangegeven.
Vast netwerk
De surfsnelheid hangt af van de toestand van het netwerk, d.w.z. het totaal aantal geconnecteerde internetgebruikers op hetzelfde moment in uw regio. Daarnaast wordt de surfsnelheid ook bepaald door de persoonlijke situatie van de internetgebruiker, zoals de kwaliteit van het netwerk binnen de woning, de kwaliteit van het draadloze netwerk (wifi) (draadloze verbindingen worden beïnvloed door de afstand en de eventuele obstakels – muren,… - tussen uw modem en uw toestel), het vermogen van de processor op de pc, het type verbinding van uw toestel dat verbonden is met uw modem, meerdere toestellen en/of applicaties die gelijktijdig bandbreedte gebruiken, enz.
Je kan je internet snelheid steeds testen aan de hand van volgende stappen:
1. Verbind je computer met je modem via een Ethernet kabel.
2. Schakel de wifi van je computer uit indien je al via wifi verbonden was.
3. Sluit alle programma’s op je computer en surf naar http://www.speedtest.net
4. Kies de server “Evere Orange NV” via de groene driehoek. De test start onmiddellijk.
Surfsnelheid – Internet voor de dienst Love
Internet Noord
De standaard surfsnelheden op het vaste netwerk zijn:
|
Download |
Upload |
Maximum snelheid |
100 Mbps |
10 Mbps |
Normaal beschikbare snelheid |
90 Mbps |
9 Mbps |
Minimum snelheid |
75 Mbps |
7.5 Mbps |
Geadverteerde snelheid |
100 Mbps |
10 Mbps |
Vanaf 15/06/2020
De surfsnelheden op het vaste netwerk met Internet Boost zijn:
|
Download |
Upload |
Maximum snelheid |
400 Mbps |
40 Mbps |
Normaal beschikbare snelheid |
360 Mbps |
36 Mbps |
Minimum snelheid |
300 Mbps |
30 Mbps |
Geadverteerde snelheid |
400 Mbps |
40 Mbps |
Internet Zuid
De standaard surfsnelheden op het vaste netwerk zijn:
|
Download |
Upload |
Maximum snelheid |
100.65 Mbps |
5.30 Mbps |
Normaal beschikbare snelheid |
95.16 Mbps |
5.26 Mbps |
Minimum snelheid |
85.27 Mbps |
5.21 Mbps |
Geadverteerde snelheid |
100 Mbps |
5 Mbps |
Vanaf 15/06/2020
De surfsnelheden op het vaste netwerk met Internet Boost zijn:
|
Download |
Upload |
Maximum snelheid |
400 Mbps |
20 Mbps |
Normaal beschikbare snelheid |
360 Mbps |
18 Mbps |
Minimum snelheid |
200 Mbps |
10 Mbps |
Geadverteerde snelheid |
400 Mbps |
20 Mbps |
Surfsnelheid – Internet voor de dienst ‘Shape & Fix’
Indien u uw surfsnelheid op uw adres wenst te kennen, ga naar de tool via deze link en vul uw adres in.
Verklaring van de definities:
Maximum snelheid : Dit is de waarde van de snelheid die de Orange klant mag verwachten op bepaalde momenten, in principe ten minste één keer per periode van 24 uur.
Normaal beschikbare snelheid : Dit is de waarde van de snelheid die de Orange klant gedurende het grootste deel van de tijd mag verwachten wanneer hij toegang zoekt tot de dienst (dit wil zeggen, gedurende ten minste 95% van de tijd).
Minimum snelheid : Dit is de laagste snelheid die de netwerkoperator belooft te leveren, behalve in gevallen van onderbreking van de internettoegangsdienst.
Geadverteerde snelheid : Dit is de waarde van de snelheid die de netwerkoperator vermeldt in commerciële communicaties. Het downloadvolume van het abonnement wordt steeds in het contract aangegeven.
Gedragscodes
GOF richtlijnen voor SMS/MMS diensten
Als lid van GOF (GSM Operator Forum) past Orange deze richtlijnen toe
GOF richtlijnen voor SMS/MMS diensten - inwerkingtreding op 1 juli 2011 Download
GOF richtlijnen voor Direct Operator Billing diensten
Als lid van GOF (GSM Operator Forum) past Orange deze richtlijnen toe
GOF richtlijnen voor Direct Operator Billing diensten Download
Gedragscode voor diensten geleverd via de betaalnummers 070 en 090x
Orange past de Gedragscode toe. Download.
Gedragscode toegang tot mail en webruimte
De ISPA Gedragscode betreffende toegang tot e-mail en webruimte is in overeenstemming met de artikelen 121/1 en 121/2 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.
De eindgebruiker kan steeds gebruik maken van de faciliteiten toegang tot elektronische post gedurende de periode van 18 maanden en de faciliteiten toegang tot webruimte gedurende 6 maanden na het stopzetten van de overeenkomst.
Informatie over de toegang tot en het gebruik van elektronische communicatienetwerken en –diensten.
Wettelijke vermeldingen mobiele telefoondiensten en internet & TV diensten
Download De tarieven van Orange - Premium/Speciale internationale nummers
Online Dispute Resolution
We informeren u bovendien omtrent het bestaan van het platform “Online Dispute Resolution” van de Europese Unie. Als u uw aanvraag online wenst in te dienen, kunt u een aanvraag tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting indienen via dit platform dat bereikbaar is via de link: http://ec.europa.eu/odr